Å andra sidan

Å andra sidan

Kläderna gör idrottsmannen

SportSkapad av Lennart Forsberg fre, juni 24, 2016 08:22:38


Kläderna gör idrottsmannen, säger en del...
Men om sanningen ska fram är det nog idrottsmannen som gör kläderna!?

Det kan vara tryggt att veta för en stjärna som Zlatan, som nyligen lanserat sin första kollektion. För faktum är att satsningen på kläder kan vara mer långlivad än idrottskarriären – Salming och Björn Borg säljer ju fortfarande bra.

Det gör även de allra första pionjärerna, René Lacoste och Fred Perry. Idag har de flesta glömt att de var stora idrottsmän på sin tid, i slutet av 20-talet och början av 30-talet. Båda tillhörde världseliten i tennis, Fred Perry var även världsmästare i bordtennis.

René Lacoste fanns bland dem som sportjournalisterna kallade de fyra musketörerna (Cochet, Borotra, Brugnon, Lacoste). Med sin spelstil fick Lacoste också smeknamnet Crocodile – ett faktum som han gärna exponerade på sina kläder.

Fred Perrys första produkt var ett svettband, eftersom han rökte pipa ville han ha en pipa som logotyp! En kompis till honom påpekade då att en lagerkrans (inspirerad av Wimbledons ursprungliga symbol) förmodligen skulle falla kvinnorna mer i smaken. Det rådet tog också Fred Perry till sig, sitt anseende bland kvinnorna var han alltid mån om - förutom fyra äktenskap hann han också med att ha relationer med Gloria Swanson, Loretta Young och Marlene Dietrich.