Å andra sidan

Å andra sidan

Blågula värderingar

MassmedialtSkapad av Lennart Forsberg fre, juli 15, 2016 11:40:51

Det har talats mycket om svenska värderingar i sommar.
Ofta har det låtit som om svenska värderingar är finare än andra länders värderingar. Men riktigt vad som menas med svenska värderingar har jag inte hört något om. Utan innehåll blir de vackra orden något av en blågul fasad – vackra ord utan innehåll brukar kallas floskler i andra sammanhang...

För att bilda mig i ämnet vände jag mig till Google – men en bildgoogling på swedish fyllde bara min datorskärm med material som absolut inte illustrerade svenska jämställdhetsideal. En motsvarande gooogling på swede gav inte heller mycket – då fylldes datorskärmen med rovor! Sådana kallas nämligen swede på engelska. Bland alla grönsaker skymtade även skådisen (nåja) Swede vars förnamn antyder viss kontakt med en sportskofabrikant – men det har hon knappast, hon är ju mest känd för att visa upp sig barfota över hela kroppen.

I brist på kloka ord från Google kom jag på andra tankar... att försöka tänka med eget huvud. Jag tror nämligen att talet om svenska värderingar har stora likheter med talet om svensk kvalitet. Vackra ord som ger sken av att vara absoluta sanningar brukar ofta falla reklammakare i smaken.

Se bara på Ikea med sin blågula logo och sina blågula varuhus. Att Ikea just i år skrotar sin blågula bärkasse till förmån för en grå variant, är nog bara ett undantag som bekräftar regeln. Ikea, nu med säte i Holland, kommer säkert att fortsätta spela på sina blågula känslosträngar.

Volvo är ett annat företag som gärna markerar sitt blågula ursprung, trots att Volvos bilar inte är så särskilt svenska längre. Men det är klart... Volvo är i alla fall alltid svenskare än Renault. Och det var ju faktiskt Renault som i en annonskampanj i början av 70-talet fick mig att inse att svenska värderingar och svensk kvalitet alltid har ett kommersiellt värde.