Å andra sidan

Å andra sidan

Datorer – i nöd och lust

Lite av varjeSkapad av Lennart Forsberg tis, augusti 15, 2017 12:26:43

Datorer är bra, men datorer kan också ställa till bekymmer.
För ett år sedan slutade min Macbook Pro att fungera.
Efter att Apples verkstad bytt mitt logikkort var allt i sin ordning igen.

Men det roliga varade bara i ett år.
i år slutade min Macbook Pro att fungera igen.
Den var stendöd – gick inte ens att starta!
– Du måste byta logikkort, sa Apples verkstad i år också. Men tyvärr görs inga logikkort för datorer som är från hösten 2011, sa verkstaden sedan. De meddelade även att garantin på mitt ett år gamla logikkort bara varade i 3 månader.

För mig fanns det då inget annat att göra än att köpa en ny Macbook Pro. 24.000 kronor fattigare började jag processen med att mata in mina gamla program och dokument i den nya datorn via min s k Time Machine-backup.

Då började det riktigt stora problemen!
Problem som orsakades av mina flera år gamla och dyrt inköpta Adobe-program.

Min gamla, skrotade dator var försedd med Adobe-programmen Indesign, Photoshop, Illustrator, Dreamweaver (och några till!). För mer än 20.000 kronor hade jag utrustat mig med de program som jag använt dagligdags i många år.

Men när jag via Time Machine började installera de gamla programmen i min nya dator sa Adobe ifrån.
– De får du vara så god och betala för, var andemeningen i Adobes besked på min bildskärm. Jag skulle alltså betala en gång till för de program som jag betalt mer än 20.000 kronor för!
– Icke sa nicke, sa jag och fortsatte i min tjurskallighet att använda de flera år gamla programmen i en provperiod som Adobe trots allt tyckte jag var värd.

Den provperioden är snart slut.
Då tvingas jag hoppa på Adobes nuvarande erbjudande i sitt s k creative cloud.
Trots att jag har program som fungerar, måste jag köpa nya, uppdaterade program av Adobe!

Jag betalar i själva verket redan nu 240 kronor för senaste versionen av Indesign, om några dagar tvingas jag betala 598 kronor i månaden för alla program som jag behöver (och redan har i äldre versioner min dator!). Det tar emot, men jag är så illa tvungen om jag vill fortsätta använda min dator som jag gjort de senaste åren.

Jag har givetvis försökt få kontakt med Adobe för att förklara mitt dilemma – men det är praktiskt taget omöjligt att få kontakt med Adobe.

Det jättestora företaget har ingen som helst support på svenska språket för ärenden i stil med mitt. I Adobes webbaserade värld är det stört omöjligt att framföra sina klagomål via deras webbsidor.
– Kom inte och klaga, men köp gärna nytt, tycks vara den affärsidé som råder inom Adobe.

Och de funkar så länge de har kunder som jag.
Hittar jag ingen att klaga hos, så tvingas jag köpa nytt.
Tyvärr är det så – men så borde det inte vara!?

Lennart Forsberg