Å andra sidan

Å andra sidan

Alkoglass & piptobak

Lite av varjeSkapad av Lennart Forsberg lör, december 30, 2017 08:46:21

Alkoglass är på tapeten i Umeå.
– Man blir inte full av alkoglass, påpekar de som tycker att den ska kunna säljas utan alkoholtillstånd.

För egen del får alkoglass-debatten i Umeå mig att minnas piptobaken Borkum Riff!

När det gamla fyrskeppet Borkum Riff fick ge namn åt en piptobak på 60-talet blev det en försäljningssuccé. Sjöfart, väderbitna sjöfarare och piptobak passade tobaksbolagen som hand i handske. Men trots den inledande succén dalade försäljningen efter några år.

Hur skulle man rädda det sjunkande tobaksskeppet?
Jo, med ett ess i rockärmen (även om skäggiga sjöförare sällan har rockärm).
Utan att förändra tobakens innehåll och smak, slog reklammakarna hårt på den smak som Borkum Riff alltid hade haft. Fast det såg förstås ut som om man skapat något nytt:
– Borkum Riff – nu med smak av whiskey!

Det blev ett vinnande koncept, försäljningen sköt i höjden igen.
Och tydligen har försäljningsframgångarna hållit i sig, för Borkum Riff finns ju fortfarande kvar. Numera smakar den inte bara whiskey, nu smakar den vanilj också!
Än så länge smakar den dock inte alkoglass!?

För mig är det dock uppenbart att alkoglassen heter som den heter av ett enda skäl – upphovsmännen hoppas att försäljningen ska öka.

De fyra bokstäverna ”alko” vill att vi ska associera till alkohol, och alla vet vi vad alkohol står för – rusning i mer eller mindre grad. Om fabrikanterna bara hoppas på rusning till glasskiosken är det vilseledande marknadsföring, enligt mig.

Det är lika galet som att sälja jordgubbsglass utan smak av jordgubbar.