Å andra sidan

Å andra sidan

Flygande finländare

Lite av varjeSkapad av Lennart Forsberg lör, december 02, 2017 09:31:30


Smeknamnet Flying Finn får oss idrottsintresserade att tänka på Hannes Kolehmainen och Paavo Nurmi. Ingen av de två löparlegenderna hade vägarna förbi Umeå på sin tid. Här – och nästan samtidigt som Kolehmainen och Nurmi var i farten – fanns rum för en helt annan flygande finländare – det rummet var I 20:s gymnastiksal.
Där monterades Finlands allra första flygplan ihop 1918.

I inbördeskrigets Finland vädjade de vitas överbefälhavare Gustaf Mannerheim om hjälp från Sverige. Det var en vädjan som den svenske greven och godsägaren Eric von Rosen nappade på. Han köpte ett flygplan av en flygplansfabrik I Landskrona, ett plan som sedan – i sina delar – transporterades med tåg till Umeå för att monteras ihop i gymnastiksalen på I 20.

Den 6 mars 1918 stod flygplanet startklart på fältet väster om regementet.
Med Eric von Rosen som passagerare och med Nils Kindberg som pilot flög det lilla, tvåsitsiga planet över till Vasa för att överlämnas till den finska armén.

Det historiska planet hade inför flygturen över Kvarken försetts med blå hakkors under vingarna. Ett faktum som togs emot med stor entusiasm i Finland – hakkorset fungerade efter flygturen från Umeå som symbol för det finska flygvapnet fram till slutet av andra världskriget.

Den symbol som idag står för så mycket ondska, såg Eric von Rosen som en symbol för lycka och välgång. Han hade i unga år sett hakkors i olika formationer på Gotland och fascinerades så mycket av dem att han även smyckade väggar och tak i sitt Rockelsta slott med hakkors-formationer.

Det väckte ingen som helst anstöt i början av 1900-talet.
Det gjorde för övrigt inte inte heller ASEA:s logotyp som hade formen av ett hakkors fram till 1933! Annonsen nedan är från Svenska Turistföreningens årsskrift från 1920.
Det är Helmer Osslund – med viss Umeå-anknytning – som utformat annonsen.

Flygplanet som Eric von Rosen skänkte till Finland – med beteckningen F1 och med sina hakkors – användes för att fälla mindre bomber och för att sprida flygblad. Men redan den 16 april 1918 tog historien om Finlands första flygplan slut. Utanför Tammerfors totalhavererade planet och såväl piloten som den medföljande mekanikern förolyckades.

Den tragiska flygolyckan till trots fortsatte Eric von Rosens fascination för flygplan.

En snöig vinterdag – den 20 februari 1920 – befann han sig i Stockholm på väg hem till sitt slott i Rockelsta. Men i det oväder som rådde låg all tågtrafik nere. Eric von Rosen tog sig därför ut till Gärdet i hopp om att någon av piloterna vid Svenska Lufttrafikbolaget skulle flyga honom hem till Rockelsta. Men piloterna vägrade flyga i snöovädret, alla utom en då nyanställd pilot från Tyskland som tackade ja till det riskabla uppdraget.

Med Eric von Rosen som passagerare flög den tyske piloten längs stambanan ner mot Sparreholm för att vika av mot sjön Båven och bryggan vid Rockelsta slott, där Eric von Rosens hustru Mary mötte upp med sin syster Carin vid sin sida.

Det var starten på ett annat äventyr.
Den tyske piloten hette nämligen Hermann Göring!
Och han fattade tycke för Eric von Rosens svägerska Carin.
1923 gifte sig Hermann och Carin…

PS! Under 1930- och 1940-talet var Eric von Rosen aktiv nazist.
I ett radiofynd från 1936 hymlar han inte om sina ariska ideal.



Fill in only if you are not real





Följande XHTML-taggar är tillåtna: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS-mallar och Javascript är inte tillåtna.